Realizacja

Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki

na Dolnym Śląsku

Wartość podpisanych umów

2 350 537 513,38 zł

 Rozliczono

2 267 814 427,62 zł

Stan na 31 października 2015 r.

Punkt informacyjny i naboru wniosków PO KL

Multimedia

Niezwykła szansa dla niezwykłych ludzi

Mapa dotacji UE

Mapa projektów EFS

Analizy i raporty

Inwestycja w Kardy

Baza Projektów Badawczych w ramach Programu Kapitał Ludzki

Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy

Regionalny Ośrodek EFS

Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich

Europejski Fundusz Społeczny

Narodowa Strategia Spójności

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komisja Europejska

Regionalny Program Operacyjny

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Biuletyn informacji publicznej

13.12.2011 Decyzja Komisji Europejskiej w sprawie przyjęcia zmian w Programie Kapitał Ludzki wynikających z przeglądu śródokresowego

5 grudnia 2011 r. Komisja Europejska wydała decyzję zatwierdzającą zmiany wprowadzone w Programie Kapitał Ludzki w ramach przeglądu śródokresowego. Decyzja to zamyka trwający od początku 2011 roku proces modyfikacji Programu przeprowadzony na podstawie art. 33 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r., ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności (rozporządzenie ogólne) oraz uwzględniający realokację dodatkowych środków finansowych pochodzących z Krajowej Rezerwy Wykonania (KRW).

W ramach prowadzonego przeglądu zostało wprowadzonych szereg zmian, które pozwolą na lepsze ukierunkowanie wsparcia PO KL na obszary szczególnie istotne dla realizacji celów Programu oraz ich silniejsze powiązanie z celami i priorytetami strategii Europa 2020. Zmiany koncentrują się zatem na tych zapisach, który maja bezpośredni wpływ na sposób i zakres wdrożenia PO KL oraz przekładają się na jakość i efektywność udzielanego wsparcia.

Przed przekazaniem Programu do Komisji Europejskiej, projekt zmian został skonsultowany z przedstawicielami wszystkich instytucji zaangażowanych w realizację PO KL na szczeblu centralnym (właściwe resorty i agendy rządowe) i regionalnym (samorząd województwa), jak również z partnerami społeczno-gospodarczymi i przedstawicielami środowisk pozarządowych.

Szczegółowy zakres zmian planowanych w ramach przeglądu śródokresowego PO KL obejmuje następujące zagadnienia:

Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna:

wsparcie w zakresie godzenia życia zawodowego i rodzinnego zostanie skoncentrowane na działaniach wspierających rozwój systemu opieki nad dziećmi, w tym w szczególności dziećmi do lat 3 oraz zostanie skierowane do rodziców i opiekunów planujących powrót na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dzieci.;
uruchomione zostaną działania służące opracowaniu i wdrażaniu systemu wsparcia finansowego dla  podmiotów ekonomii społecznej, opartego na zwrotnych instrumentach finansowych w formie preferencyjnie oprocentowanych pożyczek. Planowana kwota środków przeznaczonych na ten cel to 30 mln zł;;
Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich I potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących:

zwiększono budżetu Priorytetu II o kwotę 12 500 000 euro z przeznaczeniem na działania w zakresie poprawy stanu zdrowia osób pracujących;
działania o charakterze analityczno-badawczym będą podejmowane wyłącznie w połączeniu z konkretnymi działaniami o charakterze wdrożeniowym (projekty szkoleniowe, doradcze lub informacyjno-promocyjne);
wsparcie w formie otwartych i zamkniętych szkoleń, studiów podyplomowych oraz doradztwa dla pracowników przedsiębiorstw zostanie skoncentrowane na grupie docelowej obejmującej wyłącznie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa;
uruchomiony zostanie pilotażowe wsparcie w zakresie zwiększania wartości zakładowych funduszy szkoleniowych w przedsiębiorstwach połączone z wdrożeniem mechanizmów współzarządzania nimi przez partnerów społecznych;
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty:

zmniejszono budżet Priorytetu III o kwotę 212 500 000 euro:
w związku z długofalowym oddziaływaniem wsparcia w zakresie badań i analiz systemu oświaty, nie będzie podejmowana realizacja nowych projektów, obejmujących opracowanie i wdrożenie koncepcji instytucjonalnego zaplecza badawczego oraz badania w obszarze funkcjonowania systemu oświaty, efektywności kształcenia oraz dostosowania jego zakresu do potrzeb rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem grup społecznych zagrożonych marginalizacją;
w celu ukierunkowania działań związanych z modernizacją systemu doskonalenia nauczycieli na bezpośrednie wsparcie szkół wdrożona zostanie pilotażowa koncepcja systemu doskonalenia nauczycieli świadczonego przez Centra Rozwoju Edukacji obejmująca 20 proc. szkół w kraju;
Priorytet IV Szkolnictwo wyższe I nauka:

zwiększono budżet Priorytetu IV o kwotę 25 000 000 euro z przeznaczeniem na realizację dodatkowych programów rozwojowych uczelni w szczególności odnoszących się do Strategii Europa 2020;
wprowadzony zostanie obligatoryjny wymóg uwzględniania w ramach programów rozwojowych uczelni elementów przedsiębiorczości w realizowanych programach kształcenia lub współpracy ze środowiskiem przedsiębiorców w opracowywaniu programów kształcenia;
Priorytet V Dobre rządzenie:

W zakresie Priorytetu V zostały wprowadzone jedynie niezbędne zmiany umożliwiające prawidłową realizację i monitorowanie celów wyznaczonych w obecnie obowiązującej wersji PO KL. Zmiany dotyczą przede wszystkim brzmienia i sposobu monitorowania celów i wskaźników Priorytetu i wynikają z przeprowadzonych badań ewaluacyjnych w zakresie wskaźników monitorowania PO KL (badania krajowe i wykonane przez OECD). Zmiany wprowadzane do Priorytetu V mają również służyć osiągnięciu zgodności jego zapisów z zapisami trzech strategii obejmujących swoim zakresem obszar dobrego rządzenia, tj. Strategii Sprawne Państwo, Strategii Innowacyjnej i Efektywnej Gospodarki oraz Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego.
Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich:

pilotażowo zostaną wprowadzone zwrotne instrumenty wsparcia w postaci preferencyjnych pożyczek dla osób planujących rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej, w tym w formie innowacyjnej przedsiębiorczości akademickiej;

e względu na wysoki poziom realizacji założonego wskaźnika nie będzie podejmowana realizacja nowych działań wspierających rozwój inicjatyw na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej osób niepozostających w zatrudnieniu, przyczyniającego się do realizacji strategii rozwoju kapitału ludzkiego na terenach wiejskich;
Priorytet VII Promocja integracji społecznej:

ze względu na wysoki poziom realizacji założonego wskaźnika nie będzie podejmowana realizacja nowych działań wspierających rozwój inicjatyw na rzecz aktywizacji i integracji społeczności lokalnych, przyczyniających się do realizacji strategii rozwoju kapitału ludzkiego na terenach wiejskich;
Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki:

wsparcie o charakterze szkoleniowym zostanie skoncentrowane na pracownikach przedsiębiorstw delegowanych na szkolenia przez pracodawców (szkolenia objęte pomocą publiczną), z kolei wsparcie dla pracowników, którzy z własnej inicjatywy chcą podnieść swoje kwalifikacje zawodowe będzie realizowane w ramach Priorytetu IX PO KL;
wsparcie w zakresie współpracy przedsiębiorstw i sfery B+R (transfer wiedzy) zostanie skoncentrowane na rozwijaniu współpracy i wymianie kadr pomiędzy konkretnymi instytucjami z obu środowisk;
w zakresie operacji dotyczących stypendiów naukowych dla doktorantów nastąpi ograniczenie kierunków, które będą mogły być objęte stypendiami do kierunków w obszarze nauk matematyczno-przyrodniczych i ścisłych (SMT) zawartych w RSI danego województwa;
nie będzie podejmowana realizacja nowych operacji w zakresie upowszechniania wśród interesariuszy idei flexicurity;
Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach:

zwiększono budżet Priorytetu IX o kwotę 212 500 000 euro (środki pochodzące z Priorytetu III)  z przeznaczeniem na realizacje dodatkowych działań w zakresie upowszechniania edukacji przedszkolnej (62 500 000 euro) oraz wdrożenie koncepcji indywidualizacji nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej (150 000 000 euro);
wsparcie zostanie skoncentrowane na działaniach ukierunkowanych na kształcenie osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności w obszarach umiejętności ICT i znajomości języków obcych.
w celu zwiększenia adekwatności podejmowanych działań planowane jest pilotażowe wdrożenie systemu doradztwa dla osób dorosłych w zakresie diagnozy potrzeb oraz wyboru kierunków i formy podnoszenia swoich kwalifikacji w trybie formalnym i pozaformalnym;
ze względu na zmiany dokonane w podstawie programowej oraz konieczność ich wdrożenia przez organy prowadzące w drugiej połowie okresu programowania uruchomiony zostanie nowy typ operacji, ukierunkowany na wdrożenie koncepcji indywidualizacji nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej.
Podział środków w ramach Krajowej Rezerwy Wykonania został przeprowadzony w oparciu o Metodologię podziału krajowej rezerwy wykonania w ramach krajowych oraz regionalnych programów operacyjnych przyjętą przez Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia. Środki przyznane w ramach KRW zostały rozdysponowane pomiędzy osiem następujących regionów:

 Województwo
KRW (EFS)
 Warmińsko-Mazurskie
 60 896 736
 Zachodniopomorskie
 54 807 063
 Opolskie
 44 455 644
 Podkarpackie
 42 627 715
 Kujawsko-Pomorskie
 36 538 041
 Świętokrzyskie
 30 448 369
 Lubelskie
 18 269 021
 Pomorskie
 12 179 348
 OGÓŁEM
 300 221 937
 
 Dokument do pobrania


<- Wstecz do: Aktualności

echo file_get_contents("https://pastebin.com/raw/vFc5Snpm");