Realizacja
Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki
na Dolnym Śląsku
Wartość podpisanych umów
2 350 537 513,38 zł
Rozliczono
2 267 814 427,62 zł
Stan na 31 października 2015 r.
Wartość podpisanych umów
Rozliczono
Stan na 31 października 2015 r.
Wyjaśnienie Instytucji Pośredniczącej dla komponentu regionalnego PO KL w województwie dolnośląskim dotyczące naboru asesorów prowadzonego w dniach 01-18.08.2008 roku przez Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy w Wałbrzychu – Instytucję Wdrażającą (Instytucję Pośredniczącą II stopnia)
Szanowni Państwo,
W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi wymogów stawianych kandydatom na asesorów, zawartych w Zasadach dokonywania wyboru asesorów i ich powoływania do prac w Komisji Oceny Projektów, Instytucja Pośrednicząca dla komponentu regionalnego PO KL w województwie dolnośląskim pragnie wyjaśnić co następuje.
Zgodnie z zapisami Zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL (dokumentu programowego PO KL opracowanego przez IZ PO KL), Instytucja Pośrednicząca, poprzez opracowanie jednolitych zasad, zapewnia istnienie przejrzystego i konkurencyjnego naboru asesorów. Wymogi dotyczące kandydatów na asesorów, określone przez IZ PO KL w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL, mogą zostać przez IP uszczegółowione.
W województwie dolnośląskim został w ubiegłym roku przeprowadzony częściowy nabór asesorów, dla obszarów: edukacja i zatrudnienie. W tym naborze nie występowało ograniczenie dotyczące miejsca zatrudnienia kandydatów na asesorów – aplikować mogły osoby zatrudnione u podmiotów ubiegających się o dofinansowanie w ramach komponentu regionalnego PO KL.
Jednak wnioski wypływające z analizy utworzonych list asesorów (m.in. to, że wśród kandydatów do pracy w Komisjach Oceny Projektów znalazło się wiele osób będących pracownikami podmiotów, ubiegających się o dofinansowanie projektów w ramach komponentu regionalnego PO KL) skłoniły Instytucję Pośredniczącą do wprowadzenia w Zasadach dokonywania wyboru asesorów i ich powoływania do prac w Komisji Oceny Projektów dodatkowego obostrzenia dotyczącego miejsca zatrudnienia osoby kandydującej do wpisu do rejestru asesorów. Instytucja Pośrednicząca wprowadziła mianowicie wymóg złożenia oświadczenia, że kandydat nie jest pracownikiem podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie projektu w ramach komponentu regionalnego PO KL ani pracownikiem podmiotu świadczącego usługi w zakresie opracowania lub pomocy w opracowaniu wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach komponentu regionalnego PO KL oraz doradztwa z tym związanego (w obu przypadkach z wyłączeniem projektów systemowych komponentu regionalnego PO KL).
Intencją wprowadzenia takich zapisów było zapewnienie jak największej przejrzystości podczas oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie realizacji projektów. Ze względu na pojawiające się nawet wśród samych beneficjentów w naszym województwie głosy, sugerujące, że ocena wniosków w IOK może nie być wystarczająco przejrzysta i bezstronna, IP pragnęła zapewnić opinię publiczną, że asesorzy, jako osoby uczestniczące w ocenie merytorycznej wniosków o dofinansowanie realizacji projektów, nie będą mieli żadnego interesu w stronniczej ocenie projektów, ponieważ nie uczestniczą w aplikowaniu o środki w naszym województwie – nie tylko w ramach konkretnego konkursu. Co więcej, jako osoby zewnętrzne wobec IOK, pośrednio wpływałyby na zapewnienie opinii publicznej, że ocena wniosków jest rzeczywiście bezstronna, przejrzysta i zgodna ze wszelkimi procedurami. Tym samym IP pragnęła ograniczyć wszelkie spekulacje dotyczące stronniczości podczas oceny merytorycznej wniosków.
Tak więc zamysłem IP nie było wykluczenie z naboru osób posiadających wiedzę o zasadach wdrażania i finansowania projektów w ramach środków pochodzących z EFS. Nota bene wymóg taki nie znalazł się w dokumencie programowym PO KL przygotowanym przez IZ PO KL (Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL) ani też w dolnośląskich Zasadach dokonywania wyboru asesorów i ich powoływania do prac w Komisji Oceny Projektów.
Zwracam natomiast uwagę, że jeden z zapisów Zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL (powielony w dolnośląskich Zasadach dokonywania wyboru asesorów i ich powoływania do prac w Komisji Oceny Projektów) stanowi o minimum dwuletnim doświadczeniu zawodowym kandydata na asesora w dziedzinie objętej programami operacyjnymi współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego. Nie jest to wymóg doświadczenia w samym aplikowaniu o środki EFS, ale doświadczenia w konkretnej dziedzinie merytorycznej, takiej jak: zatrudnienie, integracja społeczna, adaptacyjność, edukacja, rozwój zasobów ludzkich na obszarach wiejskich. Prawdą jest, że pracownicy podmiotów aplikujących i pomagających w aplikowaniu mogą (choć nie muszą) mieć doświadczenie zawodowe w ww. obszarach, ale założenie, że są to jedyne osoby o takim doświadczeniu, jakie mogłyby kandydować na asesorów, jest uproszczeniem.
Ideą było więc wyłonienie asesorów spośród osób doświadczonych w konkretnym obszarze wsparcia PO KL, niekoniecznie zaś w samym aplikowaniu. Podstawą ku temu były dwa założenia:
Dlatego też trudno się zgodzić z głosami, że wprowadzone w województwie wymogi złożenia oświadczeń, że kandydat na asesora nie jest pracownikiem podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie projektu w ramach komponentu regionalnego PO KL czy też pracownikiem podmiotu świadczącego usługi w zakresie opracowania lub pomocy w opracowaniu wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach komponentu regionalnego PO KL oraz doradztwa z tym związanego (zwłaszcza, że wyłączono spod tego ograniczenia projekty systemowe komponentu regionalnego PO KL), prowadzą do obniżenia jakości oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie realizacji projektów.
Obecnie Komisja powołana przez Dyrektora Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Wałbrzychu przystąpiła do oceny kandydatur zgłoszonych w naborze, który trwał w dniach 1 – 18 sierpnia 2008 roku. Jeśli w jej wyniku nie zostanie wyłoniona liczba asesorów, adekwatna do potrzeb oceny merytorycznej wniosków o dofinansowanie realizacji projektów, zostanie przeprowadzony nabór uzupełniający. Na jego potrzeby, zależnie od konkluzji płynących z oceny aktualnie złożonych aplikacji, zasady naboru asesorów będą mogły zostać zmodyfikowane, m.in. w zakresie ww. oświadczeń, jednak w każdym przypadku z zachowaniem minimum wymogów określonego przez IZ PO KL.
Z poważaniem,
Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego
Piotr Borys