Realizacja

Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki

na Dolnym Śląsku

Wartość podpisanych umów

2 350 537 513,38 zł

 Rozliczono

2 267 814 427,62 zł

Stan na 31 października 2015 r.

Punkt informacyjny i naboru wniosków PO KL

Multimedia

Niezwykła szansa dla niezwykłych ludzi

Mapa dotacji UE

Mapa projektów EFS

Analizy i raporty

Inwestycja w Kardy

Baza Projektów Badawczych w ramach Programu Kapitał Ludzki

Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy

Regionalny Ośrodek EFS

Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich

Europejski Fundusz Społeczny

Narodowa Strategia Spójności

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komisja Europejska

Regionalny Program Operacyjny

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Biuletyn informacji publicznej

30.03.2009 Nowelizacja Zasad dokonywania wyboru projektów oraz Zasad finansowania w Programie Kapitał Ludzki

Nowe wersje Zasad dokonywania wyboru projektów w Programie Kapitał Ludzki oraz Zasad finansowania POKL wejdą w życie 1 kwietnia 2009 r.


Nowelizacja powyższych dokumentów została opracowana w oparciu o ustalenia Zespołu Proste Fundusze, rekomendacje z badań ewaluacyjnych w ramach POKL oraz doświadczenia Instytucji Zarządzającej POKL z dotychczasowej realizacji Programu. Dokumenty powyższe należało również dostosować do zmienionej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Najważniejsze modyfikacje w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL obejmują:

  • Zmianę zasad oceny i wyboru do dofinansowania projektów systemowych Instytucji Pośredniczących PO KL dotyczącej decentralizacji podejmowania decyzji o dofinansowaniu projektu oraz wprowadzenia nowej podstawy prawnej wynikającej ze znowelizowanej ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
  • Wprowadzenie zapisów dotyczących możliwości zawieszenia konkursu otwartego;
  • Zobowiązanie Instytucji Organizujących Konkurs (IOK) do umożliwiania wszystkim wnioskodawcom dokonywania uzupełniania lub poprawy pod względem formalnym złożonego wniosku w zakresie niezmieniającym sumy kontrolnej wniosku;
  • Wprowadzenie wzoru harmonogramu przeprowadzania konkursu i zobowiązanie IOK do zamieszczania harmonogramu na stronie internetowej, tak aby potencjalni beneficjenci otrzymali przejrzystą informację o procedurze wyboru projektów do dofinansowania;
  • Wprowadzenie zapisów, zgodnie z którymi ekspert zobowiązany jest do sporządzenia swej opinii na podstawie wzoru Karty oceny merytorycznej. Dodatkowo w przypadku nieuwzględnienia opinii eksperta członek KOP, który dokonał oceny danego wniosku jest zobowiązany do pisemnego uzasadnienia swojego stanowiska;
  • Zmiana wzoru Karty oceny merytorycznej (m.in. poprzez modyfikację oświadczenia o poufności i bezstronności podpisywanego przez członków KOP - o braku związków z żadnym z projektodawców, których wnioski przeszły ocenę formalną);
  • Wprowadzenie wagowego systemu oceny merytorycznej, polegającego na podziale ogólnej liczby punktów możliwych do przyznania w poszczególnych częściach Karty oceny merytorycznej wg wymienionych w Karcie kategorii oceny który będzie jawny dla wnioskodawców i opisany w dokumentacji konkursowej, tak aby zachowana została zasada równości beneficjentów;
  • Doprecyzowanie zasad powoływania i dokonywania oceny przez trzeciego oceniającego, który angażowany jest w przypadku wystąpienia znacznych różnic w ocenie przeprowadzonej przez dwóch oceniających;
  • Wprowadzenie zapisów stanowiących, że – w przypadku negocjacji prowadzonych w formie pisemnej – każda ze stron (IOK i wnioskodawca) będzie miała określony termin na odniesienie się do propozycji partnera negocjacyjnego - 5 dni roboczych od otrzymania pisma;
  • Wprowadzenie obowiązku przekazywania wnioskodawcom wraz z informacją o wynikach oceny wniosku treści Karty oceny merytorycznej;
  • Wprowadzenie możliwości dokonywania oceny spełniania przez projekt kryteriów dostępu lub wybranych kryteriów dostępu na etapie oceny merytorycznej;
  • Wprowadzenie obowiązku zatwierdzania protokołu przez przewodniczącego KOP, a nie przez organ zatwierdzający listę rankingową (zapewnienie rozdzielności tych dwóch funkcji);
  • Zwiększenie kompetencji przewodniczącego KOP, który będzie rozstrzygał lub wskazywał sposób rozstrzygnięcia w  przypadku rozbieżności  w ocenie wniosku np. proponowanej kwoty dofinansowania lub skierowania wniosku do negocjacji;
  • Zwiększenie liczby punktów możliwych do przyznania za spełnianie kryteriów strategicznych z 20 do 40 (obowiązuje dla Planów działania na rok 2010 i następnych);
  • Dostosowanie terminów oceny wniosków o dofinansowanie projektu do zaleceń DKF, zgodnie z którymi proces ten nie powinien trwać dłużej niż 3 miesiące; 
  • Doprecyzowanie zapisu dotyczącego możliwości podjęcia decyzji o nieprzyznaniu dofinansowania danemu wnioskodawcy przez organ lub osobę zatwierdzającą listę rankingową wniosków w przypadku zaistnienia nowych, nieznanych osobie oceniającej na etapie oceny wniosku o dofinansowanie okoliczności uzasadniających podjęcie takiej decyzji;
  • Doprecyzowanie zapisu dotyczącego zakresu zmian w projekcie, które może rekomendować  osoba dokonująca oceny merytorycznej wniosku. Członek KOP może zaproponować zmniejszenie wartości projektu o maksymalnie 25 proc. w związku ze zidentyfikowaniem wydatków niekwalifikowalnych (nieuprawnionych, nieuzasadnionych lub zawyżonych w porównaniu ze stawkami rynkowymi);
  • Dodanie rozdziału dotyczącego zasad wyboru projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej;
  • Pozostałe zmiany w znowelizowanej wersji Zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL dotyczą przede wszystkim doprecyzowania zapisów dokumentu, celem uniknięcia rozbieżności interpretacyjnych. Ponadto w nowej wersji Zasad uwzględniono przepisy ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i zapisy Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wymogów, jakie powinny uwzględniać procedury odwoławcze ustalone dla programów operacyjnych dla konkursów ogłaszanych od dnia 20 grudnia 2008 r. w zakresie procedury odwoławczej.

Najważniejsze modyfikacje w Zasadach finansowania PO KL dotyczą następujących obszarów:

  • Zaciąganie zobowiązań. Wprowadzono zapisy dotyczące stosowania przez IP/IP2 (IW) algorytmu stanowiącego podstawę do określania limitu kontraktacji w ramach danego Działania / Priorytetu.
  • Przekazywanie środków na dofinansowanie projektu. Określono, że odsetki bankowe od przekazanych beneficjentowi transz dotacji rozwojowej stanowią jego dochód i nie są wykazywane we wniosku o płatność.
  • Zabezpieczenie dotacji rozwojowej. Dostosowano zapisy do zmienionego rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych.
  • Wkład własny. Doprecyzowano zapisy dotyczące środków, z jakich wkład własny może pochodzić oraz wskazano sposób postępowania w przypadku przekroczenia 15% poziomu wkładu własnego pochodzącego ze środków publicznych.
  • Obowiązek zwrotu środków z końcem roku budżetowego. Doprecyzowano zapisy przedmiotowego punktu określając sposób postępowania w związku ze zgłoszeniem wydatków do ujęcia w wykazie środków niewygasających oraz niewykorzystanych do końca roku budżetowego. Ponadto uporządkowano zapisy chronologicznie.
  • Projekty systemowe OPS i PCPR. Dodano zapisy dotyczące przekazywania kolejnych transz dotacji rozwojowej w ramach projektów systemowych realizowanych w ramach Działania 7.1.
  • Koszty bezpośrednie. Wyodrębniono w ramach kosztów bezpośrednich zadanie „Zarządzanie projektem”, w ramach którego beneficjent powinien ująć wszystkie wydatki związane z obsługą projektu, rezygnując jednocześnie z dotychczasowego sposobu ujmowania kosztów personelu w ramach poszczególnych zadań merytorycznych.
  • Koszty pośrednie. Doprecyzowano możliwość rozliczania kumulatywnego kosztów pośrednich ryczałem w ramach końcowego wniosku o płatność. Zrezygnowano z konieczności przedstawienia we wniosku o dofinansowanie projektu metodologii dla kosztów pośrednich rozliczanych na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.
    Ponadto, wprowadzono możliwość zmiany rozliczania kosztów pośrednich ryczałtem na koszty pośrednie rozliczane na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków.
  • Przychód projektu. Rozszerzono definicję przychodu wskazując jako źródło przychodu także kary umowne oraz nałożono obowiązek zwrotu uzyskanego przychodu w całości lub proporcjonalnie do stopnia w jakim realizacja projektu przyczyniła się do jego osiągnięcia.
  • Zasada konkurencyjności. Wprowadzono do treści Zasad obowiązek stosowania zasady konkurencyjności, który do tej pory określony był wyłącznie we wzorze umowy o dofinansowanie projektu. Jednocześnie, zaktualizowano zapisy zgodnie ze zmienioną w styczniu nową wersją zasady konkurencyjności.
  • Zasady sporządzania wniosku o płatność. Wskazano, że we wniosku o płatność beneficjent powinien wykazywać wydatki poniesione w danym okresie ze środków dotacji rozwojowej. Jedynie w szczególnie uzasadnionych sytuacjach możliwe jest finansowanie wydatków ze środków własnych.
  • Weryfikacja i zatwierdzanie wniosku o płatność beneficjenta. Doprecyzowano zapisy dotyczące wstrzymania terminu na weryfikację wniosku o płatność w związku z prowadzoną kontrolą.
  • Wprowadzanie zmian do projektu. Doprecyzowano zakres zmian, jakie Beneficjent może wprowadzić do projektu bez konieczności informowania podmiotu będącego stroną umowy.
  • Kwoty odzyskane i kwoty wycofane. Przeredagowano zapisy przedmiotowego punktu wprowadzając definicje kwot odzyskanych, kwot wycofanych oraz sposobu postępowania w przypadku odzyskiwania środków podlegających zwrotowi, w tym poprzez pomniejszenie wydatków lub wezwanie do zwrotu. Ponadto doprecyzowano zapisy dotyczące wydawania decyzji o zwrocie środków zgodnie z art. 211 UFP. Rejestr dłużników zastąpiono prowadzonym w KSI (SIMIK 07-13) rejestrze obciążeń na projekcie. Opisano sposób prowadzenia ww. rejestru.
  • Poświadczanie wydatków w ramach PO KL. Odstąpiono od obowiązku sporządzania poświadczenia i deklaracji wydatków w dotychczasowej wersji papierowej. Obecnie poświadczenie sporządzane będzie zgodnie ze wzorem określonym w załączniku do Zasad wraz załączoną kartą informacyjną deklaracji wydatków, stanowiącą wydruk z KSI SIMIK 07-13.
  • Załączniki.
    Doprecyzowano zapisy zgodnie z ww. uwagami.
  • Inne zmiany redakcyjne.

Dokumenty dostępne są w zakładce: Akty prawne i dokumenty – PO KL Dokumenty programowe – System realizacji PO KL


<- Wstecz do: Aktualności